Saturday, February 25, 2012

#Movie Review# Safe House

Salam..
Safe House.

Safe House. Cerita neh bagi sy filem aksi yang serius. No comedy2 (walaupun sepanjang movie tuh, ada juga sy gelak sendiri2 beberapa kali sebab sy rasa lucu dengan beberapa scene yang sy rasa berbentuk 'kekejaman' yang humorous.) Seriously, kalau kamu tengok sendiri, ada laa, beberapa scene tuu. Cerita neh pun 18 juga. I dun remember any yellow2 scene (as far as I remember laa.) tapi banyak juga scene yang agak disturbing (I guess), potong2, darah2 memercik, tembak2, cekik2, seksa2. Yah, things like that.

Denzel Washington and Ryan Reynolds. Tengok Denzel nampak muda lepas cukur rambut and misai!

Genre: Aksi, Ganas, Love (sedikit), Pengintipan,
Rating: 3.65/5

Yeah, seriously. Sy nda sangka sy akan suka tengok cerita neh. Gabungan Ryan Reynolds sebagai Matt Weston and Denzel Washington as Tobin Frost memang okey la. Denzel dengan karisma dia, bayangkan la pembukaan scene dia kena kejar ramai orang, tapi dia boleh jalan relax2 like a boss untuk mengelak orang2 yang kejar dia tuh. Bukan banyak scene dia berlari. Adaa juga laa, tapi x banyak. Tobin Frost neh kununnya seorang bekas agen CIA yang berpaling tadah and akhirnya menyerah lepas tuh kena hantar pg safe house yang kena jaga Matt untuk kena soal siasat - THE HARSH WAY. Safe house tuh sepatutnya terletak pada lokasi yang tidak diketahui orang, tapi malangnya, diceroboh hari tu. Menyedari yang semua agen dalam safe house tuh sudah R.I.P, Matt bertindak untuk bawa Frost lari dan selamatkan diri bersama2.

Masa scene Tobin ditangkap and diseksa. Sy dapat bayangkan neh keadaan lemas. AHHH!!!!

Cerita neh sebenarnya menyentuh nilai yang bagi sy betul2 amat mendalam. Korupsi a.k.a rasuah2. Bayangkan ada satu babak, ada 1 dialog tu "People don't want the truth, people want to feel safe." Demi mengelakkan fail yang mengandungi senarai nama agen yang terima rasuah tu terbongkar, ada beberapa agen CIA yang berabis neh berusaha memanipulasi Matt untuk join pihak dorang sekali. Tapi, nampaknya tidak berjaya. Sebab Matt sticks dengan nilai yang dia yakini no matter how people or his surrounding try to change him. He stays true to himself. Bagi sy, cerita serius neh earned that rating. GAGAGA.

No comments:

Post a Comment

Yes...?